Sökoptimering på SMSlån-branschen del 2
2015-06-10

Var är vi nu och hur ser framtiden ut?




Disclaimer: artikeln är skriven främst för dem som är intresserade av det som händer bakom kulisserna på smslån-branschen och framförallt det som kallas sökmotoroptimering.

Ifall du inte är intresserad av denna ganska så tekniska artikel, kan du välja att läsa t.ex. om resultatet från vår kundundersökning. Om du är intresserad av att låna pengar, klicka här.


I denna artikel beskriver vi hur tuff konkurrensen är i Googles sökresultat för smslån i Sverige och hur vi ser på konkurrensen vid dagsläget. Vi kommer också att beskriva en del av metoderna som vi använder för att förbättra vår situation i SERPen.

Bakgrund


För ungefär ett år sedan skrev vi en artikel om vad vi ansåg om den svenska SERPen (sökresultatsidan i Google) för vår bransch. Under den tiden dominerades sökresultaten av s.k. “spamsajter”, som manipulerade Googles algoritmer på ett sätt som ingen hade sett tidigare.

Google strävar ju efter att visa de mest relevanta sidorna åt sina användare, men under våren 2014 hade sökresultaten blivit manipulerade. Personen bakom manipulationen lyckades få alla sina sidor att visas inom topp 3 på sökresultatsidan i Google då man sökte på smslån. Han skrev en lång artikel om sitt projekt, som senare i april 2014 gick i väggen (läs mer om projektet här).

Vad har hänt i sökresultaten efter att spamsajterna försvann?


Under våren 2014 hade vi lyckats höja vår position för sökordet “smslån” till att ligga mellan topp 20-30, men vi låg fortfarande utanför den första sidan i sökresultaten.

Att ligga på sida nr. 2 i sökresultaten är inte värt mycket eftersom endast ungefär 4,8 % av de som bläddrar sökresultaten klickar sig vidare till den andra sidan [1]. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att desto högre upp man ligger på första sidan, desto mer trafik får man till sin sida. En undersökning utförd av Chitika (2013) visar att fördelningen av klickar går enligt följande:


Figur 1: Andel av trafik via Google per position i sökresultaten. (Chitika Insights, 2013)

Efter att spamsajterna försvann från sökresultaten har vi lyckats att hålla en stabil position i Google (vi har legat i medeltal på plats nr. 5).


Figur 2: www.meddelandelan.se rankning för sökordet “smslån” på Google.se under de senaste 24 månaderna. (Wincher, 2015-05-20)

SERPen har varit relativt stabil under senaste året, största ändringen har varit att några direkta konkurrenter till oss har försvunnit från första sidan och vissa mindre aktörer har skjutit upp i SERPen tack vare deras gedigna SEO-arbete.


Figur 3: Sökresultatssidan för sökordet “smslån” i Google.se. (Google AdWords, 2015-06-10)

Vi tycker att det finns en klar anledning till varför de två jämförelsesajterna har så bra synlighet i Googles sökresultat jämfört med alla andra jämförelsesajter. Simon Nyström äger den ena webbsidan som har dominerat sökresultaten sedan våren 2014 och han gör ett fantastiskt jobb med att försöka skapa mervärde åt konsumenterna via sina artiklar och information om långivarna. Nyströms webbsida har dock förlorat några positioner under de senaste månaderna. Den andra webbsidan ägs av Netfactor AB och även de har lyckats med att skapa en sida som verkligen hjälper konsumenterna med att jämföra olika långivare.

Hur ser vi på framtiden för Googles sökresultat?


Google förbättrar sina algoritmer regelbundet genom att uppdatera dem (t.e.x Mobilegeddon 21.4.2015) för att göra det enklare för användarna att hitta det de söker efter.
Vi hoppas att de i framtiden kunde beakta även andra aspekter utöver de faktorer som har med webbsidan att göra (sic. vi vet att Google kommer knappast att modifiera sina algoritmer för att bli anpassade till vårt segment men vi vill lyfta fram vissa faktorer som vi har jobbat med och kommer att fortsätta utveckla).

På smslån-branschen kunde kunde Google i framtiden beakta faktorer som:

- Är företaget medlem i SKEF (branschföreningen för smslån) eller andra relevanta organisationer?
- Hurdana recensioner har företaget fått i andra medier?
- Ägs webbsidan av ett företag eller en publisher?
- Vad säger konsumenterna om företaget på sociala medier?

Dessa faktorer berättar ju inte hela sanningen och de kan inte användas utan Googles nuvarande faktorer, men vi ser att de i framtiden kunde ha en inverkan på hur man ligger till i sökresultaten.

Kundrecensioner via Trustpilot


På en marknad där tiotals företag säljer en homogen produkt, är det svårt för konsumenterna att avgöra vilket företaget de borde välja. Detta är gäller på vår marknad och vi ser därför att tjänster som Trustpilot kommer att vara viktiga verktyg i framtiden.

Trustpilot hjälper konsumenter att jämföra företag på nätet genom att visa kundupplevelser skrivna av riktiga personer som verkligen är (eller har varit) kunder hos företaget. Omdömen visas öppet på internet och vem som helst kan gå in och läsa dem. Företaget som bedöms har ingen chans att redigera omdömen, vilket ger konsumenterna en 100% transparent bild av företagets verksamhet.


Figur 4: Meddelandelån vitsord hos Trustpilot (Trustpilot.se, 2015-06-10)

Ifall alla företag på smslån-branschen vore med på Trustpilot skulle det vara enklare för konsumenterna att avgöra vilket företag de vill handla med. Det skulle även ge företagen en möjlighet att jämföra sin kundbelåtenhet med andra företag för att kunna förbättra sin verksamhet.

Sociala medier


Matt Cutts från Google berättar i en video att sociala medier har ingen direkt effekt på ett företags synlighet i sökmotorer, men det betyder inte att de skulle vara värdelösa för företag.

Vi ser inte att sociala medier är en direkt kanal för försäljning, utan att de kan användas för kommunikation mellan oss och våra kunder. Meddelandelån har för tillfället ca 1600 "likes" på Facebook och vi jobbar regelbundet med att få flera “likes”. Vi jobbar mest med att arrangera olika tävlingar för att erbjuda våra kunder (och andra som gillat oss på Facebook) något annat utöver våra vanliga tjänster.

Vi har även testat på några andra sociala medier (Twitter och Instagram) men resultaten har inte varit direkt smickrande och vi har dragit slutsatsen att vi når våra kunder bäst via Facebook.

Affiliatenätverk


Meddelandelån är med i flera olika affiliatenätverk, där vi betalar pengar åt bloggare och andra webbplatsägare (s.k. publishers) som skickar relevanta besökare till vår hemsida. Vi ser värde i att vara med i affiliatemarknadsföring och vi kommer naturligtvis att vara medlem i dessa nätverk även i framtiden.

Även om vi tidigare hade en negativ inställning till vissa webbplatsägare (läs: de som manipulerade sökresultaten i Google), tycker vi ändå att publishers spelar en viktig roll på marknaden. Vissa individer kritiserade oss för att vi försökte få vår webbsida med på spamsajterna även om vi samtidigt skrev att det är negativt för oss att dessa sidor existerade. Vårt svar till kritiken: situationen på marknaden var som den var. Om du inte fanns på spamsajterna, fick du ingen trafik via Google.

Det som vi fortsättningsvis vill poängtera är att jämförelsesajter och bloggar som innehåller information om olika låneföretag är värdefulla åt konsumenterna endast om innehållet på webbsidan är relevant, sanningsfullt och att det uppdateras regelbundet. Vårt tips till alla publishers är att regelbundet kontrollera all information som har att göra med oss. Detta kan du göra genom att kolla informationen som finns på vår hemsida, genom att kontakta din manager på affiliatenätverket eller genom att kontakta oss direkt via e-post.

Slutsats


SMSlån är en tuff marknad speciellt med tanke på sökmotoroptimering samt andra former av internetmarkandsföring. Tiotals företag tar tagit sig in på branschen på grund av den höga efterfrågan på små korta lån hos konsumenterna. Den stora efterfrågan har även lockat publishers som är ute efter att tjäna pengar med sin egen webbsida eller blogg.

Långivare och publishers tävlar ständigt efter en bättre synlighet på Google eftersom det är många potentiella kunder som söker efter SMSlån via sökmotorer. Vissa publishers manipulerade Googles sökresultat för att nå en bättre synlighet, men det gick illa ut för dem då Google uppdaterade sina algoritmer.

Meddelandelån anser att Google borde ta även andra faktorer i beaktan för sökresultaten utöver de nuvarande faktorerna. På SMSlån-branschen kunde dessa faktorer vara t.ex. medlemskap i relevanta organisationer, opartiska kundomdömen samt engagemang på sociala medier.

Vad tror du om SMSlån-branschens framtid? Hur tycker du att Googles sökresultat kunde förbättras på branschen?

Källor
[1] The Value of Google Result Positioning, Chitika Insights. 7 June 2013.

Lätt att ansöka. Gick snabbt att få pengarna utbetalda på kontot.

Anna-Leena

Snabb och bra handläggning!

Per

Rekommenderas. Snabb handläggning och snabb utbetalning. Seriöst.

Eva

Jag tycker det fungerar jättebra. Det är enkelt och det går snabbt.

Bengt

Kan vi hjälpa dig med något?

Kontakta vår kundtjänst ifall du behöver hjälp med någonting.

Kundtjänsts telefontider 09:00 - 12:00
kundtjanst@meddelandelan.se 08-446 82 822