Vad innebär bedrägeri och ID-kapning?

Meddelandelån bedriver ansvarsfull kreditgivning, vilket innebär att vi gör lånebeslut på basen av strikta villkor. Om någon obehörig trots allt får tag på dina legitimationshandlingar, så som pass, Bank ID eller e-legitimation, finns det en risk för bedrägeri eller ID-kapning. För att undvika bedrägeri och ID-kapning är det viktigt att veta hur man ska skydda sig mot dem.Till följande berättar vi om vad bedrägeri och ID-kapning egentligen innebär och vi ger till tips på hur du kan undvika detta.

Bedrägeri och ID-kapning

Bedrägeri och ID-kapning

Bedrägerier finns av fler slag. I de flesta fall innebär de att en obehörig person olovligt använder av någon annans kreditkort eller personuppgifter för att med dessa uppgifter beställa varor, tjänster eller lån. Bedrägeri kan även innebära att du betalar för något du inte får. ID-kapning är den form av bedrägeri där någon använder en annan persons identitet för att beställa varor, tjänster eller lån till sig själv.

Hur kan du undvika bedrägeri och ID-kapning?

Som en förebyggande åtgärd för att undvika bedrägeri och ID-kapning, rekommenderar vi att du följer nedanstående instruktioner:

1.Håll reda på dina ID kort

ID-kort är personliga och skall aldrig överlämnas till någon annans användning. Till ID-kort räknas pass, nationellt identitetskort, körkort samt skatteverkets och bankernas id-kort. Ifall du märker att ditt ID-kort har blivit stulet, anmäl fallet omedelbart till polisen (tel. 11414 eller polisen.se).

2.Håll reda på dina betalkort och bankkoder

Om dina betalkort eller bankkoder blir stulna eller du misstänker att någon använder dem, var i omedelbar kontakt till din bank och möjliga kreditgivare.

3.Spärra obehörig adressändring på Skatteverkets hemsida

Genom att spärra obehörig adressändring på Skatteverkets hemsida kan du undvika att någon annan ändrar din folkbokförda adress för att utnyttja dina personuppgifter. Efter att du spärrat obehörig adressändring kan adressändringar enbart göras med e-legitimation. Familjemedlemmar (make, maka, registrerad partner, barn, föräldrar och sambo med gemensamma barn) som är folkbokförda med dig kan fortfarande ändra på din adress med e-legitimation. Spärr av adressändring kan du göra här.

För att bevaka din adress rekommenderar Skatteverket att du skapar en säker, digital brevlåda för myndighetspost på minameddelanden.se.

4.Kontrollera att de fakturor du får stämmer

Det samma gäller eventuella kreditupplysningar. Om du fått en faktura eller kreditupplysning som inte stämmer, var direkt i kontakt till företaget som skickat den.

5.Ge aldrig ut privatinformation via e-post eller telefon

Ge aldrig ut dina inloggningsuppgifter, kortuppgifter eller bankkoder via e-post eller telefon. Om någon ber dig uppge inloggningsuppgifter, kortuppgifter eller bankkoder handlar det ofta om ett bedrägeri. Banker och andra institutioner för kreditgivning ber inte efter dessa uppgifter via e-post eller telefon.

6.Kasta inte personlig information i soporna

Brev och papper som innehåller personlig information, t.ex. personnummer, kontouppgifter, kortuppgifter och adress skall strimlas eller brännas - kasta inte dessa papper i tidningsinsamling eller sopor för att undvika att någon obehörig får tillgång till dem.

Råkat ut för bedrägeri?

Ifall du varit försiktig men trots allt råkar ut för ett bedrägeri eller ID-kapning, var omedelbart i kontakt till Polisen, din bank och diverse kreditupplysningsföretag. Stöldskyddsföreningen har skrivit följande checklista för vad man skall göra ifall man blivit utsatt för bedrägeri:

  1. Bestrid handlingen
  2. Kontakta din bank
  3. Polisanmäl
  4. Kontakta Skatteverket
  5. Kontakta Svensk Adressändring
  6. Lås ditt personnummer hos kreditupplysningsföretagen (UC, Bisnode, Syna, CreditSafe, Decidas)
  7. Kontakta Klarna

Kan vi hjälpa dig med något?

Kontakta vår kundtjänst ifall du behöver hjälp med någonting.

Kundtjänsts öppettider 08:00 – 21:00
10:00 – 17:00
13:00 – 16:00
kundtjanst@meddelandelan.se 020-40 00 03