Sökoptimering på smslån branschen del 3
2016-10-26

Värdet av sökoptimering har sjunkit dramatiskt

TL;DR

  • Vi på Meddelandelån har gjort flera förbättringar till webbplatsen för att hållas med i konkurrensen i de organiska sökresultaten
  • Våra rankings och vår organiska trafik har dock inte stigit under det senaste året
  • Google har gjort ändringar till annonserna - detta har märkvärdigt påverkat företagens organiska synlighet
  • Företag som konkurrerar om orden “smslån” och “sms lån” i de organiska sökresultaten har sett en genomsnittlig minskning på ca 30 % i CTR

Introduktion

Denna artikel är fortsättning till våra blogginlägg som handlar om det som händer bakom kulisserna på branschen för konsumentkrediter. Artikeln är riktad till personer som är intresserade om internetmarknadsföring och speciellt sökmotoroptimering.

Konkurrensen i sökresultaten är stenhård eftersom tiotals kreditgivare konkurrerar om potentiella kunder som söker efter lån på Google. I tillägg till kreditgivarna, konkurrerar vi mot hundratals affiliate-webbsidor (t.ex. jämförelsesajter och bloggar) som vill tjäna pengar genom att rekommendera långivare åt konsumenter.

Vi inleder artikeln med att presentera vad vi har gjort under det senaste året för att förbättra vår webbplats. I den andra delen av artikeln analyserar vi hur Googles senaste ändringar har påverkat de organiska sökresultaten på marknaden.

Vad har hänt på Meddelandelån.se sedan sist?

Till följande en kort sammanfattning om de ändringar som vi gjort sedan sist för att öka vår organiska synlighet i Google. Vi har främst jobbat med att förbättra användarupplevelsen för att våra besökare ska trivas bättre på webbplatsen och gjort webbplatsen betydligt snabbare. Vi har även mätt hur vi har lyckats att betjäna våra kunder jämfört med förra året.

Meddelandelån är snabbare än någonsin

Ingen orkar vänta på en webbsida som tar en evighet att laddas - inte ens Google! Sökmotorer föredrar webbsidor som laddas snabbt. På grund av detta har vi gjort flera ändringar på Meddelandelan.se som har hjälpt oss minska laddningstiden från över 5 sekunder till ca 2 sekunder i genomsnitt.

Du kan nu livechatta på vår webbplats

Besökare på Meddelandelån.se kan nu chatta med vår kundtjänst ifall de har frågor eller om de stöter på problem. Chatten möjliggör att vi kan kontakta besökarna innan de lämnar vår webbplats - på detta sätt kan vi få dem att stanna kvar och hjälpa dem genom att svara på frågor eller att hjälpa till med problem. Vi tror att detta ökar kundupplevelsen genom snabbare svar och ökad trivsel på webbplatsen, vilket leder till att kunder kommer oftare tillbaka till att använda vår tjänst då en tillfällig pengabrist uppstår.

Trustpilot Rich Snippets i sökresultaten

Vi har använt Trustpilot för att samla in omdömen från våra kunder i 2 år nu och över 1600 kunder har skrivit ett omdöme (du kan läsa dem här). Tack vare en ändring i Google, kan företagens Trustscore visas direkt i samband med sökresultaten. Du kan läsa mer om Rich Snippets på Googles sidor. Våra stjärnor borde dyka upp i sökresultaten inom en snar framtid.

Bild 1: Ett exempel på hur det kan se ut då företagets Trustscore visas direkt i samband med sökresultaten i Google.

Vår Net Promoter Score har stigit med 40 %

Vi brukar mäta kundupplevelsen med NPS (Net Promoter Score), vilket är en siffra som berättar hur sannolikt det är att en kund rekommenderar företaget åt sina vänner. Vi mätte NPS ganska exakt ett år sedan, i oktober 2015, och då var vår siffra 40 (min -100, max +100). Nu när vi gjorde en ny NPS-mätning ett år senare, har vår NPS stigit med 40% till 56.

Vad har hänt med våra rankings under det senaste året?

Till följande redogör vi kort för hur våra rankings för de två viktigaste sökorden, smslån och sms lån, har utvecklats under det senaste året. Våra rankings har inte direkt förbättrats, utan vi har sågat fram och tillbaka mellan positionerna 2 och 7, med några tillfälliga dagar där vi legat utanför topp 10.

Figur 1: www.meddelandelan.se rankning för sökordet “smslån” på Google.se under de senaste 12 månaderna. (Wincher, 2016-10-24)

Ovanför ser ni hur vår ranking för sökordet smslån har utvecklats under det senaste året. Det ser stabilare ut jämfört med sms lån i grafen nedanför. Vi har alltså på ett år lyckats komma från position 5 till position 4, vilket i sig är ett bra resultat med tanke på den hårda konkurrensen.

Figur 2: www.meddelandelan.se rankning för sökordet “sms lån” på Google.se under de senaste 12 månaderna. (Wincher, 2016-10-24)

Rankingen för order sms lån har varierat mycket mer och vissa dagar har vi till och med varit utanför första sidan av sökresultaten. I början av året och på sommaren låg vi mellan positionerna 4 och 8 i genomsnitt. På hösten har rankingen stabiliserat sig mellan positionerna 3 och 4. Med andra ord har vi inte sett någon förbättring i denna ranking, utan hållt oss vid samma position som för ett år sedan.

Har Google blivit en annonsbroschyr med sökfunktion?

Den största skillnaden som skett sedan i fjol är att Google inte längre visar annonser vid sidan av de organiska sökresultaten. Nu visar de 4 st annonser ovanför samt ett antal annonser under sökresultaten. I tillägg till detta har Google ändrat annonsernas utseende och gjort det svårare för användare att urskilja annonser från organiska sökresultat (enligt vissa undersökningar kan endast 60 % av användare urskilja annonser från organiska sökresultat). De nya annonserna tar dessutom mer utrymme på sidan - för att locka fler människor till att klicka på dem.

Bild 2: Exempel av reklam i Google för sökordet smslån, vänstra bilden från juli 2015 och högra bilden från oktober 2016.

Vilken är effekten av ändringen?

Som Larry Kim skrev redan i februari 2016, verkar det som att PPC annonsörerna med stora budgeter har förstärkat sina positioner i sökresultaten och dragit mest nytta av Googles ändring; klickfrekvensen (CTR från engelska Click-through rate) för de organiska resultaten har enligt vår analys sjunkit med upp till 43-45 % (i vårt fall), vilket betyder att de sponsrade resultaten får en större andel av klickarna.

Detta redogör vi för i tabellen nedanför, där vi har jämfört data från Search Console som återspeglar det faktiska läget i SERP:en. Vi har samarbetat med några konkurrenter samt 2 st affiliatesidor (smslånonline.se och sverigekredit.se) för att kunna ge er denna insyn i hur Googles ändring har påverkat hela branschen.

Tabell 1: Sammanställning av data från Google Search Console.

Om man jämför dessa siffror till det som Chitika Insights (2013) presenterar (se tabell 1) gällande fördelningen av CTR bland olika positioner i sökresultaten, kan man lätt bli övertygad om två saker:

1. Chitika Insights siffror är föråldrade och de beaktar inte Googles nya annonser.

2. Det är dags att köpa Googles aktier.

Figur 3: Andel av trafik via Google per position i sökresultaten. (Chitika Insights, https://chitika.com/google-positioning-value, 2013)

Dock bör man notera att Chitika’s tabell är från 2013 och den beaktar inte annonsernas inverkan på CTR. Därför har vi har använt data från Advanced Web Ranking* från maj 2016.

Figur 4: Andel av trafik via Google per position i sökresultaten med hänsyn till reklam och mer specifikt 3 annonser i toppen av resultaten. (Advanced Web Ranking, 2016)

I avsnitt 12 av Sökpodden fattade konsulterna på Pineberry två slutsatser: 1) Google vill tjäna mer pengar och 2) de organiska sökresultaten påverkas inte av ändringen. Dock enligt vår analys är skillnaden märkvärdig. I tabellen nedan presenterar vi skillnaden mellan observationerna som har samlats in av oss och våra kära konkurrenter. Observera att linjen för “CTR 4 annonser” är rätt rak eftersom vi har varit tvungna att använda ett medeltal mellan observationspunkterna i tabell 1.

Figur 5: Jämförelse av CTR mellan 3 annonser och 4 annonser i Googles sökresultat.

Effekten, som den fjärde annonsen har för de organiska sökresultaten är enorm. Enligt vår data är effekten en, i genomsnitt, 29,6 % sämre CTR. Den bästa observationspunkten i vår data (position 1,2 i genomsnitt) har fått se en sänkning på 28,1 % i CTR.

Den mest oroande slutsatsen från vår analys är att ju lägre ner i sökresultaten företaget syns, desto större är den negativa effekten på CTR. I vårt fall betyder detta att vi får 45 % mindre trafik nu med en ranking på 4,6 än vi skulle ha fått med endast 3 annonser ovanför de organiska resultaten.

Sammanfattning

Det har inte varit ett särskilt gott år för Meddelandelån när det gäller att förbättra den organiska synligheten för de två mest använda sökorden på branschen (smslån och sms lån), även om vi har gjort flera större förbättringar till webbplatsen. Vi har dock sett förbättringar i rankings för andra sökord och kundupplevelsen, i form av ökad NPS-siffra, har förbättrats - vilket tyder på att vi har gjort rätt saker.

Ingen vet vad Google kommer att göra i framtiden och hur det kommer att påverka sökresultaten, speciellt då det gäller branscher med höga sökvolymer, hård konkurrens och därför ett stort antal annonser.

Google ändrade layouten för sökresultaten och detta har lett till att företag som inte annonserar får betydligt mindre organisk trafik. Detta i sin tur betyder att Googles intäkter från AdWords kommer att stiga i framtiden.

Från den analys vi gjort tillsammans med 4 andra webbplatser som rankar för orden “smslån” och “sms lån”, kan vi dra slutsatsen att värdet av sökoptimering har minskat - åtminstone temporärt. Vi påpekar dock att detta gäller endast för något som Google kallar för commercial queries, dvs. sökord och -fraser med stora sökvolymer och hög konkurrens.

Google vill säkert maximera sina vinster ytterligare och det betyder att vi kommer att se fler ändringar i SERP:en i framtiden. Det går dock inte att förutspå dessa ändringar och därför avslutar vi med en bekant bild för de som brukar läsa Larry Kim:




*Gällande Advanced Webranking (https://www.advancedwebranking.com/cloud/ctrstudy/), för att få jämförelsetal gjorde vi följande grundval:
  • Searches with ads
  • Unbranded
  • Average position
  • 3 top ads
  • May 2016 (senaste som fanns vid inhämtning, 2016-10-24)

Kan vi hjälpa dig med något?

Kontakta vår kundtjänst ifall du behöver hjälp med någonting.

Kundtjänsts öppettider 08:00 - 21:00
08:00 - 19:00
10:00 - 18:00
13:00 - 16:00
kundtjanst@meddelandelan.se 020-40 00 03