Första lånet - vad ska jag komma ihåg?

Det finns flera saker som är bra att tänka igenom innan du tar lån. Viktigt är att du har en stadig inkomst och att du är säker på att du kan betala tillbaka lånet senare. Läs mer nedan.

tank pa detta da du lanar

 

Hur väljer jag rätt långivare?

Vi vill hjälpa dig i valet av långivare. Här nedan har vi listat några faktorer som bra att tänka på då du väljer långivare. Viktigt är att du väljer en ansvarsfull kreditgivare vars villkor du förstår - på detta sätt undviker du eventuella missförstånd då du väljer lån.

Motsvarar produkten mina behov?

Då du väljer långivare är det viktigt att fundera på följande: vad behöver jag pengarna till? Hurdana produkter uppfyller mina behov och mitt syfte? Kom ihåg att noggrant fundera ut ifall lån är det rätta sättet att finansiera utgifterna.

Ifall du behöver en specifik summa just nu, och vet att lånet gäller en engångsföreteelse, är de traditionella mikrolånen ett bra alternativ. Hos Meddelandelån kan du låna fasta summor på 1000-30000 kr, och får hela summan till ditt bankkonto på en gång.

Ifall du däremot behöver låna en mindre summa nu, men även vill ha en buffert för oväntade utgifter i framtiden, är en kontokredit ett annat alternativ. Du har ett konto därifrån du bara lyfter så mycket pengar du behöver i stunden. För detta ändamål är till exempel FlexLimit ett bra alternativ. Hos FlexLimit kan du ansöka om kontokredit på 3000-20000 kr, för att sedan endast ta ut den summa du behöver åt gången.

Görs en kreditupplysning?

Att långivaren utförligt gör en kreditupplysning på sina kunder är ett tecken på att långivaren är ansvarsfull. Att inte låna ut pengar till personer med betalningssvårigheter eller tidigare betalningsanmärkningar, ökar säkerheten både för låntagaren och långivaren.

Meddelandelån gör kreditupplysning via Creditsafe AB, ett privat kreditupplysningsföretag. Upplysningen görs alltså inte via UC, därmed kommer ingen utomstående få veta att en kreditupplysning gjorts.

Är långivaren medlem i SKEF?

Svenska Konsumentkreditföretagen (SKEF) är en branschförening med målet att säkerställa tryggheten och kvaliteten för konsumenter då det gäller konsumentkrediter. Genom att välja en långivare som är medlem i SKEF, säkerställer du dig om att det är fråga om ett seriöst bolag. Ungefär 60% av de svenska företagen som erbjuder konsumentkrediter, inklusive Meddelandelån, är medlemmar av SKEF.

Är kundtjänsten hjälpsam och engagerad?

För att du ska få all den hjälp du behöver under hela låneprocessen, rekommenderar vi att du väljer en långivare med kundtjänst som är lätt att kontakta när som helst då du behöver hjälp, och som ger dig den hjälp du behöver. Då kundtjänsten dessutom har bra öppettider, kan du försäkra dig om att du får hjälp exakt då du behöver den.

kundomdomen

Meddelandelån samlar kontinuerligt in feedback från sina kunder bland annat genom TrustPilot-tjänsten. Feedbacken används för att ständigt utveckla Meddelandelån enligt kundernas behov och för att vi ska kunna betjäna våra kunder bättre. Vår kundtjänst betjänar dig under veckans alla dagar, och hjälper dig gärna med frågor både före, under och efter ansökningsprocessen.

 

Vilka är riskerna med skuldsättning?

Notera att Meddelandelån är en högkostnadskredit. Innan du tar lån är det viktigt att vara medveten om riskerna med skuldsättning. Allt som bär med sig frihet, innebär också ansvar. Ifall ett lån inte betalas tillbaka i tid, kan följande risker uppstå:

  • Ond cirkel: då du tar lån är det viktigt att tänka på att du måste ha möjlighet att betala tillbaka lånet inom utsatt tid. Ifall du inte kan återbetala lånet, finns risken för att lockas till att ta ett nytt lån för att finansiera det existerande lånet. Detta är inte en hållbar lösning i längden och kallas därför en ond cirkel. Vi rekommenderar aldrig att ta lån för att betala av ett annat lån.
  • Konsumtion över tillgångar: att konsumera över sina tillgångar betyder att du spenderar mer pengar än vad du egentligen har möjlighet till. För att undvika denna situation, är det viktigt att du håller koll på dina inkomster och utgifter och samtidigt ser till att du har tillräckligt med pengar på kontot då du ska återbetala den lånade summan.
  • Betalningsanmärkning: ifall du trots allt hamnar i en situation där du inte har möjlighet till att betala tillbaka dina skulder inom utsatt tid, finns risken att du får en betalningsanmärkning. En sådan här anmärkning leder till att det blir svårare för dig att ta lån eller upprätta till exempel telefonabonnemang i framtiden.

Meddelandelån är en seriös långivare, och lånar inte pengar till personer som har betalningssvårigheter eller betalningsanmärkningar. För att kunna låna behöver du alltså ha regelbunden inkomst som räcker till att finansiera vardagliga utgifter. Kom ihåg att lån alltid måste betalas tillbaka, annars finns risken att du hamnar i en ond cirkel. Detta kan leda till betalningsanmärkningar som försvårar möjligheterna att låna i framtiden.

Vart kan jag vända mig för stöd i budget- och skuldfrågor?

Ifall du har problem med skulder och försenade betalningar, rekommenderar vi inte att du tar ett ytterligare lån. I dessa fall lönar det sig att vända sig till en skuldrådgivare. Mer information om hurdant stöd du kan få i budget- och skuldfrågor hittar du här.

 

Sammanfattning

På denna sida har vi redogjort för det viktigaste du behöver tänka på då du ansöker om lån, för att göra det lättare för dig att se de risker som uppkommer.

  • Välj rätt långivare och produkt utgående från dina behov
  • Håll dig informerad om riskerna och möjligheterna
  • Var medveten om var du kan få stöd i budget- och skuldfrågor

Då du är medveten om faktorerna ovan, är det lättare att hitta rätt. Låna av en ansvarsfull kreditgivare vars villkor du förstår, och som hjälper dig vid de frågor du har genom en engagerad kundtjänst.

Kan vi hjälpa dig med något?

Kontakta vår kundtjänst ifall du behöver hjälp med någonting.

Kundtjänsts öppettider 08:00 – 21:00
10:00 – 17:00
13:00 – 16:00
kundtjanst@meddelandelan.se 020-40 00 03